maandag 24 januari 2011

Toegenegen

Het gedicht Toegenegen van Henk van Zuiden brengt kort en
krachtig onder woorden, wat ik met Het is zoals het is heb bedoeld. Erica Terpstra las het ooit voor in Villa Felderhof en
afgelopen vrijdag in de Madiwodovr show:

Zij zijn zich aan het losmaken
van de omgeving waarin ze groot werden.
Zij zijn niemand anders dan voorheen,
voel maar: de vertrouwde hand, zoen op wang.
Alleen kunnen wij de wereld waarin ze
aankwamen niet vinden —
Oude en nieuwe boeken worden achter
elkaar in hun hoofden open en dicht geslagen.
Soms verhalen ze (hardop of fluisterend)
over iemand die je niet eerder kende.
Blijf luisteren, schuif dichterbij.
Laat ze niet alleen als ze ver dwalen
in andere taal die ze spreken.
Maak jezelf niet wijs dat er nog weinig
in hun leven toe doet, wandel genegen
hun naamloze dagen in en uit, totdat
een vlinder of engel de boeken sluit.

Henk van Zuiden

3 opmerkingen:

  1. dag henk:

    toegenegen. van een vriend kreeg ik de link naar dit gedicht op je weblog.
    ontroerend mooi.

    ik heb een boek geschreven over mijn bijzondere vriendschap met een vriendin
    die lijdt aan alzheimer, waarin ik hetzelfde probeer uit te drukken. laat haar niet
    in de steek. reis met haar mee zover het kan.

    ik vraag je toestemming om dit gedicht op mijn poezieblog te plaatsen.
    en morgen ga ik voorlezen uit mijn boek tijdens een bijeenkomst over "dementie en dan".
    mijn boek wordt als blijk van waardering gegeven aan een alzheimer deskundige van
    alzheimer nederland. mag ik jouw gedicht voorin leggen. natuurlijk allemaal
    met vermelding naar jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ditr zie ik nu pas beste ...,
      Ik hoop dat je het toen hebt geplaatst.
      Hartelijks, Henk van Zuiden

      Verwijderen
  2. Beste Nel,



    Natuurlijk mag je mijn gedicht voorin je boek leggen om samen te overhandigen.

    Leuk en eervol idee!

    Ook is het goed dat je dit gedicht op jouw weblog plaatst. Wanneer beide keren mijn naam erbij staat, dan ben ik zeer tevreden.

    Morgen een heel goede dag gewenst, veel succes en aandacht met jouw boek!



    Goeds en groeten,



    Henk van Zuiden

    BeantwoordenVerwijderen